Angel ZELAIETA GISASOLA
Especial Zutik febrero 1969koan37, “Sacerdote detenido. Julen Kalzada, sacerdote que estuvo encerrado en el seminario de Derio, fue detenido el 21-12-68 cuando entraba en Gipuzkoa, y conducido a la comisaría de Donosti (San Sebastián)” ohar egiten da.
Zutik berriak 1969’ko Epaillan38, jarraiko hau: “Huelga de hambre. Bilbao. (Bizkaia). 2 Marzo. La Residencia de los Jesuitas de Bilbao fue escenario de Pueblo Vasco y Policía Española. (...) Los patriotas que se acercaban para participar en la Huelga de Hambre a favor de los presos, fueron obligados a retirarse de los alrededores. (...).
Barakaldo (Bizkaia). La iglesia de Santa Teresa de Barakaldo fue escenario de la participación de más de 400 patriotas a favor de los presos. (...).
Donostia (Gipuzkoa). En la Catedral del Buen Pastor de esta capital, más de 200 patriotas se encerraron para participar en la Huelga de Hambre. La policía (...) efectuó 9 detenciones: María Jesús Arin, de Andoain. Joseba Aldalur, de Andoain. Padre Peña, de Tolosa. Sacramentino. José Ostoloza, de Oiartzun. Sacerdote. Manuel Etxaniz, de Cestona. Felipe Izagirre, de Urnieta. Franciscano. María Victoria Garaiar. Cipriano Muñagorri. Sacerdote. J. Carlos López Etxeberria.”
“Llamamiento al Pueblo” delakoan39, Bizkaiko apaizez: “En estos días se han celebrado dos consejos de guerra en la VI Región militar, con un total de 114 años de condena. En el primero de ellos, celebrado el 11 de junio se les consideró culpables a los sacerdotes Jesús Naverán, Alberto Gabikagogeaskoa, Julen Calzada, Javier Amuriza, Niko Telleria de ataque a las instituciones, subversión de la paz social, ataque al Estado, estímulo al separatismo y al desmembramiento de la patria, ataque al ejército y otros delitos, por haber iniciado una huelga de hambre en las oficinas del Obispado de Bilbao. Las penas fueron de 12 y 10 años.”
Zutik Caracas Nº 85 delakoan40, ohar hau: “Sacerdotes del Pueblo Vasco multados, maltratados y encarcelados: Zuazabeitia, Lucas Dorronsoro, Onaindia, Arandia, Agirrezabal, Izagirre, Zulaika, y muchos más.”
Zutik Caracas Nº 86, 20-4-69an41, “Se les busca, interesados por el Juzgado Militar / Busca y captura de Miguel Echevarría Iztueta y Amadeo Rementería Basterrechea (...). Amadeo (...) profesional sacerdote (...) útimamente en Ermitabarri-Ceberio (Vizcaya)”.
José Ángel Ubieta.
Zutik berean, “Jaun apezpikuak apezen alde” izenburupean, “Polizak, Bilbon, arrastatu ditu zazpi apez. Hetarik bat, Ubieta, bikario jenerala. Bilboko Cirarda, jaun apezpiku ordaina, biziki kexatu da egitate hortaz. Ondorioez beldurturik, polizak libratu du Ubieta jauna.
Argaia, Gipuzkoako jaun apezpikuak, letra bat irakurri-arazi du eliza guzitan (...) berritan arrastatu dute Echave jaun apeza, apez-arnegatu bat dela. Apez on bat da eta beti bere apeztasunari jarraikia.”
1970ko Gudaldi Nº 242 berri hau: “Valmaseda. Ha sido denunciado en Valmaseda el sacerdote Jesús Sánchez Sierra, por manifestaciones hechas en el sermón correspondiente a una misa del día 22 de Junio en el que expuso el problema de la injusticia, la opresión y los obstáculos que encuentra el hombre para desarrollarse íntegramente (...). El informe-denuncia fue presentado al juzgado militar de Bilbao por el Ayuntamiento de Valmaseda (...). (...) el sacerdote respondió que la única autoridad para enjuiciar su actuación era el obispo y no el juzgado.”
Gudaldi Nº 4 43, “Sacerdotes en Zamora. Bilbao, 12 de Abril de 1.970” titulupean, dio: “La posibilidad de salir de la cárcel de un momento a otro no es sinceramente motivo de alegría. Ninguno de nosotros tiene conciencia de ningún delito, pues el único delito que se nos acusa es haber tomado parte de una forma u otra en la lucha del Pueblo Trabajador Vasco o el mundo obrero de la península. (...) no podemos aceptar, venga de donde venga, un indulto que sólo nos beneficie a nosotros (...). Firmado por: Javier Amuriza, Luis M. Bereciartua, Francisco Bilbao, Julen Calzada, Jon Echave, Alberto Gabikagogeaskoa, Pascual Inchausti, Jesus Naveran, Martin Orbe, Mariano Gamo, Felipe Eizaguirre, José María Madariaga, Nicolás Telleria.”
Zutik Caracas Nº 91 (Enero 1969-70 boletinean44, esaten zaigu: “La Iglesia también calla (...): Ni una palabra en la iglesia de Berriz, de recuerdo y admiración por su sacerdote ausente. Ni una palabra en Yurreta por Yulen Calzada, ni una palabra por Juan Mari Arregi, Tomás Gaztelurrutia. (...) olvido de sus sacerdotes encarcelados (una visita a Zamora arregla pocas cosas)”.
Zutik Caracas 95, 30.V.70 delakoan45, “Curas” atalean, zera dakar: “Desde el exilio a nuestros hermanos de Bizkaia. (...) Caminamos con vosotros, con vuestros mismos pasos y hacia vuestros mismos objetivos. (...) Julio Araluce, Juan Mari Arregi, Lucio Aurrekoetxea, Yosu Barandika, Tomás Gaztelurrutia, Paulo Iztueta, Koldo Laibarra, José Luis Larrinaga, José Ignacio Llaguno, Amadeo Rementeria, José Ignacio Rodriguez (Kapatxa), Jesús Sánchez. Desde el exilio, a 18 de Junio de 1970. Texto en euskera y en castellano).”
Ale berean46, “Curas. Documento suscrito por 68 sacerdotes vascos al Sr. Obispo A.A. de Bilbao Mons. Cirarda y organismos oficiales de la Iglesia diocesana. Ante la persistente huida de la Iglesia Oficial en su compromiso con los oprimidos más solapada desde que Ud. preside nuestra Diócesis como Obispo. (...) A la vista (...) de los valores eclesiales de la comunidad de Ondarroa, nosotros, sacerdotes, decidimos ponernos en la misma situación que Imanol Oruemazaga e integrarnos en comunidades cristianas no oficiales (...). Este documento ha sido redactado en euskera y castellano. Bilbao, 30 de Mayo de 1970.”
Ale bereko “Seis penas de muerte y siete siglos de cárcel para diecisiete patriotas vascos” izenburupean, Etxabe apaizaren argazkia ikusten dugu, “Padre YON ETXABE” deiarekin.
“Estamos en 1970, año en que tuvo lugar la Sexta Asamblea” diote “Prólogo al volumen IX” delakoek47. Ez da apaizei buruzkorik agertzen, apaiz legez behintzat. Gauza bera esan daiteke 10, 13 eta 14.ez.
“Gatazka 1970 Abenduan”48, “Un Consejo de Guerra” atalean, Burgosko Epaiketan Kalzada eta Etxabe apaizei buruzko hau dakar: “Julian Calzada Ugalde: Albergó en su domicilio a miembros de la E.T.A, domicilio que sirvió, además, de lugar de reunión de la “Mesa de Durango”, buzón de recepción de mensajes y distribución de propaganda.” (...) “Juan Echave Garitacelaya. Responsable y control de propaganda de la E.T.A., por nombramiento en el “Biltzar Txiki” de 17 de agosto de 1968, con las tareas de redacción de los escritos y publicaciones que habían de ser tirados en las distintas zonas, entre ellos, el titulado “Melitón Manzanas, ejecutado”; alquiler en Asúa y Bilbao (Artecalle) de dos pisos -bajo nombre falso y fingiéndose marido de Juana Dorronsoro- para sede de la organización; jefe de “Mesa” y miembro del Frente Económico; asistió y acordó, en reunión del 16 de marzo de 1969, colocar veintitrés bombas en varios puntos, comprando pilas para la confección de dos de ellas; posesión en el momento de la detención, junto a una mujer y dos hombres, de una metralleta y tres pistolas; y otros hechos y actividades.”
Julen Kalzada.
Sumario 31 deritzonean49, Zamorako kartzelakoen zerrenda ematen da: X. Amuriza, L. M. Bereciartua, P. Bilbao, J. Kalzada, J. Etxabe, A. Gabikagogeaskoa, P. Intxausti, F. Izagirre, J. M. Madariaga, J. Naberan, M. Orbe eta N. Telleria. (1971ekoa, antza denez).
Urte bereko Berriak aldizkarian, “Ante el tribunal fascista de Burgos” artikuluan50, dio Jon Etxabek: “Si fuera absuelto volvería a hacer todo lo que he hecho!”. Eta Julen Kalzadak: “Aquella casa no es mía sino del pueblo que me la ha entregado: por eso está abierta siempre, para que el pueblo la use cuando necesite!”.
Victor Aranak aipagarria deritze Gogor taldekoen eta Julen Kalzadaren portaerari: “SOLO la Iglesia de los “curas de Derio, la Iglesia de los “curas de la cárcel de Zamora, la Iglesia de Julen, la Iglesia pobre y al servicio de nuestro pueblo, SOLO esa Iglesia tiene cabida entre nosotros.”
Berriak Nº 3 27 de Enero 1971 delakoan, “Traslado de los condenados de Burgos” sarreran51, “(...) han sido trasladados (...) Juan Echabe y Julian Calzada a Zamora.”
Berriak nº 7 7-6-71 alean, “Represión en las cárceles” deian52: “Zamora. Cárcel especial para sacerdotes, a pesar de que muchos de ellos han demostrado que, puesto que han sido condenados por motivos políticos, no desean este “apartheid” y sí el cumplir condena en las mismas prisiones que los demás detenidos políticos. (...) en esta cárcel: totalmente incomunicados del resto de los reclusos. Vigilados (...) incluso para ir a los servicios. (...) Sólamente pueden expresarse en castellano (...). Los funcionarios les insultan constantemente (...). Alimentación deficiente (...) sólo pueden recibir periódicos de “Zamora” o el deportivo “Marca”. No pueden tener libros ni escritos en euskera.”
Josu Naberan, Alberto Gabika eta Jon Etxabe, Cartagenako kartzelan, 1972an.
Berriak Nº 11 15-1-72an, “Jokin Gorostidi” atalean53: “Gorostidi fue solo a Cartagena, cárcel donde no había ningún preso político. (...). Cuando a finales de Octubre trasladaron a Naverán, Etxabe y Calzada de Zamora a Cartagena, todos pensamos: “Por fín, Gorostidi ya no estará solo”. (...) No habíamos calculado los recursos fascistas del régimen (...). En este caso su “argumento” ha sido declarar una parte del penal de Cartagena, cárcel concordataria para acoger a los tres curas bajo los “privilegios” que el Concordato les otorga.”
(Ez zegoen Kalzada, Gabika baizik, argazkian ikusten denez).
1972-73 urteetan, Documentos Y 13 delakoan jasoriko agirietan ez da apaizik izendatzen, apaiz legez behintzat.
Gauza bera Documentos Y 14ri dagokionez ere, berton agertzen diren 1973ko agirietan.
En lucha contra la represión / Penal de Soria 1973an eginiko deian54, “Nos declaramos en huelga de hambre a partir del día 10 de junio” hots egiten da. Felipe Izaguirre aipatzean, ez da frantziskotar sekularizatua denik argitzen.
“Marzo 1973” datarekin ematen den “Resolución sobre el movimiento de barrios y el pueblo” atalean55, “Las sociedades culturales o recreativas (Oargi, Herri Gaztedi, etc.) tienen en la actualidad una importancia capital en el panorama político global de Euskadi, sobre todo cara a su decisiva intervención en barrios y pueblos.” ohar egiten da, “Herri Gaztedi” apaizek gidatua dela isildurik.
Jarraiko 1974an (?) argitaraturiko “Kultural Gatazka” delakoaren “Artisten taldeak” deian56, “(...) eta oinaze handirekin gainera, itzalpean eraikitzen ari baita gure herria, Amurizak dioenez” irakurtzen da.
1974ko “E.T.A. REN AGIRIA” delakoan57 irakurtzen da: “Gerra ondoren, EAJ-ri jarraikiz, euskal apezak luzaz geldirik egon ziren. ETA sortu zelarik, aldiz, isilik gehiago ezin egon: Hots, fazismaren “justizia” zalantzan jarri zuten lehen predikuek, ETAko militanteen preso atxikitze eta torturatzeak ukan zuten gaia. Hartaz geroztik, gure Herriak pairatzen duen sozial eta nazio zapalkuntzari jezarririk, parte bat gero eta barrenago sartu da borrokan, non, Elizaburuzagiekin sortu diren kalapitak izan direla-eta, gero eta gehiago izan baitira apezgoa utzi nahiago ukan duten, edo uztera behartuak izan diren apezak. Torturatzeen salakuntzak, langile huelgarien alderako diru-bilketak, Bilboko Apazpiku-etxe eta Apeztegiko egonaldiak, “Gogor” taldearen eraketa, barur eta gose-grebak, kultura borrokan, parte hartzeak (ikastoletan, aldizkarietan, elizkizunak euskaraz eginez), ETA-ri edo beste erakundeei emandako esku-aldiak (azpiegitan, ekintzetan), politika-erakundeetan militante gisa sartzeak, etab... ezin kondatuz dira euskal apezen obrak, non eta osatzen baitute, ez bakarrik espainol Estatuko apezen aintzinguardia, baina ere, gure borrokan berezko balioa duen talde berezi bat.”
Xabier Amuriza.
Aurreratxoago, “Espainol-Estatuko gaurko politika egoera” sailean58, “Bilboko Apezpiku-etxean barur egon ziren Amuriza eta haren lagunak, “CCOO” delakoen burua izandako Francisco García Salbe... zenbat apez ez den kartzelara eraman izan! Zenbat ez den atzerrira ezin batez joan!”
Hautsi 1973.ko apirila Nº 3 boletinean59, “La homilía de los curas navarros” deian, zera dakar: “?Cuánto pueden hacer los sacerdotes para ayudar al pueblo a despertar! Su situación jurídica y social es muy ventajosa y con valor, preparación ya tienen, pueden servir para ayudar a organizar a los trabajadores (huyendo del paternalismo, muy ligado a su condición clerical.”
Ez da apaizik aipatzen 1975-1976 urteetako ETAren boletinetan, edo ez dira Documentos Y 17 eta 18 aleetan agertzen, behintzat.
Baserri Gaztediaz ETAren agirietan irakurri dugunaz, bereziki (20) (54) eta (55) ataletan, berri jakingarriak ematen ditu Angel Ugarteburuk Nork lekuskez (1) lanean: “Jolasteko lekurik ez zen falta seminario inguruko zelai zabaletan. Eskailera barrenean oinetakoak aldatzeko lekua Bakoitzak bazuen bereak lagatzeko toki zenbakitua. Frontoia eta hainbat futbol-zelai gure zain. Laster betetzen genituen. Mailaz mailako lehiaketak antolatu eta segi jokatzen. Asfalto eta morokilen arteko lehiaketak oso ohikoak ziren. Baserri eta herri txikietakoak ginen morokilak eta kalekumeak asfalto. Azken hauek euren burua gu baino gorago edo ikusten zuten, boronoak ginela eta.”
Asfaltokoak “erdaldunak” ziren, euskararik ez zekitenak, kaletarrak. Morokilekoak, ostera, euskara genekienak, baserrietakoak. 1965 inguruan gaude.
Kristau mugimenduen artean, Baserri Gaztedi sortzen da: “Kristau mugimenduen dinamikak seminario barruan ere badu eraginik: JOC, HOAC... eta guretzat euskaldunontzat izar gidaria izango zen Baserri Gaztedi. Haien batzarretara joateko aukera eman digute urte batzuk aurretik gurekin ziren eta orain herrietan dauden abade gazteek. Ikaskide erdaldunek eta guk bizi ditugun kezkak ez dira berdinak; guk euskara eta euskal kultura lehenesten dugu eta haiek ez dute horrelako kezkarik bizi, ez guk bezain gordin eta sakon, behintzat. Gogoan dut JOC taldeen inguruan zebiltzan batzuek, erdi broman eta erdi serio, esaten zigutena: euskerizare pauperibus missit me. Horixe zen haien ustez, euskal hiztunokin gertatzen zena: ebanjelioko evangelizare, euskarizare bihurtu genuela.”
(evangelizare pauperibus misit me (Lk. IV, 18) da jatorrizko esaldia, Duvoisin kapitainak “igorri nau beharrei ebanjelioaren erantzutera” itzultzen duena).
Kargutu zitekeen ETA guzti honetaz, nahiz ez zuen bereganatu euskerizare hori akademizatzea: “Akademia rural izeneko taldea sortu dugu, gizarte arazoez kezkatzen diren JOC taldearen parean. Batzarretako teknika berdintsua da denetan: gertaera batetik abiatu; jazo denaren iturburu edo kausetara jo, arrazoitu eta konponbiderako pausuak erabaki. Gure akademia rural edo baserri gaztedi horretan hizkuntza bera da, ezinbestean, plazaratzen lehena. Erdal jatorriko zenbaitzuek ulertu ere bai; baita euskara ikasteari ekin ere.” Ez du ETAk euskal hizkuntza “plazaratzen”.
“Baserri Gaztedi taldeko dinamikak harrapatu egin ninduen eta ordura arte bizitza espiritual soilean oinarritzen zen gorputzak bigarren hanka ere aurkitu zuen eta, horrebestez, orekarako aukera. Gerora Baserri Gaztedi hark Zestuan egin zuen bilerak erabat markatu ninduen. Ordurako Herri Gaztedi izena hartu zuen. Euskal Herriaren historia, gure nortasunaren oinarriak, gazteriaren eginkizunak... dinamika handia somatu nuen. Kasete eta guzti joan ginen seminariotik pare bat lagun. Bittor Egurrola eta ni neu, uste dut. Gogoan dut hango txarlak eta kantuak kasetean entzuteko eskatzen zizkidatela seminarioan lagunek. Garrantzi handikoa zen guretzat mezu hura. Haretxen zain geunden, lur lehorrak ura espero duen bezala. Ezin genuen hala gelditu, urteak pasa eta abade egiteko ordua heltzeko zain egon. Herriaren dinamikan sartu eta gero erabakiko genuen zer pauso eman, nora gindoazen jakinda.
Herriko gazte taldeekin harremanetan ginen, abadeak horretarako bidea ireki zigun eta. Mendizale elkarteko ekintzetan izan ginen; baita herriko JOC taldean lanean zihardutenekin ere. Herri Gaztediren antzekoa zen hango JOC, nahiz eta erderarako joera ere igartzen zitzaion. Guretzat, ostera, euskara oinarrizkoa zen: euskerizare pauperibus missit me. Mesianismo kutsu eta guzti.”
Zehatz adierazten du Ugarteburuk euskerizare hori zertan datzan: “Horretarakoxe zen, izan ere, Herri Gaztedi mugimenduaren betebeharra: euskal kultura eta hizkuntza sakonduz, norbera gai den horretan zerbitzeko konpromisoa hartu.”
37 Documentos Y 8, 241ean.
38 Documentos Y 8, 264an.
39 Documentos Y 8, 296an.
40 Documentos Y 8, 322an.
41Documentos Y 8, 325 eta 332an.
42 Documentos Y 8, 354an.
43 Documentos Y 8, 379 eta 380an.
44 Documentos Y 8, 466an.
45 Documentos Y 8, 503 eta 505ean.
46 Documentos Y 8, 507, 508 eta 519an.
47 Documentos Y 9, 3an.
48Documentos Y 10, 48an.
49 Documentos Y 11, 156an.
50Documentos Y 11, 265, 268 eta 269an.
51 Documentos Y 11, 304an.
52 Documentos Y 11, 353an.
53 Documentos Y 11, 429an.
54 Documentos Y 15, 212 eta 214an.
55 Documentos Y 15, 305 eta 306an.
56 Documentos Y 15, 444an.
57 Documentos Y 16, 34 eta 35ean.
58 Documentos Y 16, 45 eta 48an.
59 Documentos Y 16, 383 eta 408an.
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